Μαύρο-κόκκινο (και πάλι)

Το φιλμ Matrix Revolutions είναι το τελευταίο, μέχρι στιγμής, από την τριλογία της ταινίας Matrix. Προβλήθηκε στο σινεμά το Νοέμβριο του 2003. Για όσους δεν το έχουν δει ή δεν το θυμούνται, αποτελεί ουσιαστικά την συνέχεια του prequel του, θέτοντας από το ξεκίνημα τον κεντρικό ήρωα παγιδευμένο σε έναν υπόγειο σιδηρόδρομο που ελέγχεται από τον κύριο Frenchman. Θα ήθελα να σημειώσω μερικά πράγματα για τον συγκεκριμένο χαρακτήρα:

Δείτε αυτό το απόσπασμα από το φιλμ.
Δεν χρειάζεται -ή μάλλον δεν πρέπει- να σταθεί κάποιος μονάχα στα περί αγάπης λόγια του Ινδού. Προφανώς κάτι τέτοιο επιθυμούν οι δημιουργοί της ταινίας άλλωστε σε αυτό το σημείο, βάζοντας και την κατάλληλη μουσική υπόκρουση. Εγώ συγκέντρωσα την προσοχή μου στα όσα λέγονται για τον ρόλο του Frenchman πρωτίστως, αλλά και του, υπόδουλού του, Trainman. Για έναν λάτρη της αρχαίας μυθολογίας, το τραίνο στο σενάριο θα ήταν μια βάρκα, ο Trainman θα ήταν ο Χάρος και ο Frenchman -φυσικά- ο θεός του κάτω κόσμου, ο Άδης. Οι δημιουργοί της τριλογίας του Matrix, οι αδερφοί Wachowski, αρέσκονται στους συμβολισμούς, ιδιαιτέρως τους χριστιανικούς. Οπότε, εάν έβλεπε το παραπάνω βιντεάκι ένας εν εγρηγόρσει χριστιανός, με ποιον θα αντιστοιχούσε αμέσως στο μυαλό του τον Frenchman..; Το ίδιο έκανα κι εγώ. Η συνέχεια του φιλμ έρχεται να επιβεβαιώσει την αντιστοίχιση αυτή, αφού στην προσπάθεια του Μορφέα να κάνει μια συμφωνία με τον Frenchman για την παράδοση του Neo, εκείνος ζητά ως αντάλλαγμα τα μάτια της Oracle, κι όπως λένε μερικοί "τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής". Τη στιγμή της συγκεκριμένης διαπραγμάτευσης (και όχι μόνο), ο Frenchman έχει δίπλα του μια γυναίκα με κόκκινο φόρεμα, που μοιάζει αρκετά με την 'πόρνη της Βαβυλώνας' από την Αποκάλυψη, που τόσο πετυχημένα είχε ζωγραφίσει ο William Blake. Η ηθοποιός αυτή μάλιστα είναι η γνωστή Monica Bellucci, οπότε ο συμβολισμός είναι διπλός.

Οι ενδυματολογικές επιλογές του Frenchman στο Matrix Revolutions θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν βαρετές, αφού εμφανίζεται με το ίδιο στυλ σε κάθε σκηνή. Φορά μαύρο παντελόνι, μαύρο κοστούμι, κόκκινο πουκάμισο και κόκκινη γραβάτα. Συνδυασμός μάυρο-κόκκινο δηλαδή, που κάνει μπαμ από χιλιόμετρα. Στην περσυνή μου ανάρτηση για την ταινία 'Η αγάπη μας', είχα παρατηρήσει τον ίδιο συνδυασμό στα ρούχα του Παπαμιχαήλ. Ούτε λίγο ούτε πολύ, με παρόμοιο σκεπτικό που είχα αναπτύξει τότε σε μια μικρή παράγραφο, τον είχα παραλληλίσει με τον διάβολο. Δεν μπορώ να μην κάνω το ίδιο και για τον Frenchman λοιπόν.

Ας δούμε και λίγα ακόμη παγκοσμίως προβαλλόμενα πρόσωπα, που τους ομορφαίνει και τους φωτίζει ο συνδυασμός μαύρο-κόκκινο:


  • Αναμνηστική φωτογραφία της οικογένειας Ομπάμα από την μεγάλη βραδυά νίκης εκλογών του Μπαράκ, το Νοέμβριο του 2008.




  • Αναμνηστική φωτογραφία από την βραδυά της επίσημης συνάντησης της πόρνης 'Lady' Gaga με την ομοειδή της 'βασίλισσα' Ελισάβετ, τον Δεκέμβριο του 2009.






Λέτε να γίνει μόδα;
Δεν είναι απαραίτητο να το αναρωτηθείτε αυτό ξεφυλλίζοντας περιοδικά ποικίλης ύλης, αφού κάποιοι "συμπολίτες" μας ήδη αντιγράφουν την μόδα αυτή. Κάποιοι που βαφτίζουν εαυτόν "αντιεξουσιαστή", χωρίς να κόπτονται ιδιαίτερα να μάθουν τουλάχιστον τα βασικά του αναρχικού κινήματος (το οποίο παρεμπιπτόντως έχει υιοθετήσει τον συνδυασμό μαύρο-κόκκινο κατά το παρελθόν). Ε, δεν θέλει και πολύ, ας το αντιγράψει άκριτα (ή μήπως όχι;) και ο μαλθακός αντιεξουσιαστής, να το βάλει και στο logo του, που το βγάζει και σε stencil για να ομορφαίνει τους τοίχους των δρόμων της πρωτεύουσας, κι όλα ωραία και καλά. Μπορείτε να δείτε ένα τέτοιο stencil, σε αυτό το βίντεο του κεντρικού δελτίου ειδήσεων της ΝΕΤ, από το αλισβερίσι αστυνομίας και "αντιεξουσιαστικών στεκιών" τον περασμένο Δεκέμβριο.



Το συμπέρασμα που προκύπτει, δεν είναι το ενδυματολογικό γούστο του χολυγουντιανού Frenchman ή του πλανητάρχη Ομπάμα. Κάτι που επαναλαμβάνεται, παύει να αποτελεί σύμπτωση. Ο συμβολισμός, όταν λειτουργεί σαν μοτίβο σε εκ διαμέτρου διαφορετικές μεταξύ τους περιπτώσεις, δείχνει αυτομάτως και την δυναμική του.
Σίγουρα το μαύρο-κόκκινο είναι δυνατό, εντυπώνοντας τελικά στο μυαλό αρκετών ανθρώπων μια έννοια που διαφθείρει περισσότερο από μια απλή ρουλέττα στο καζίνο...